Укладач: Прудиус Жанна Вікторівна, вихователь із додаткових освітніх програм дошкільного навчального закладу (ясел-садка) комбінованого типу «Центр розвитку дитини» (2010
р).
Пояснювальна записка. У нинішню епоху комп'ютеризації підготовча дошкільна освіта має посісти важливе місце. Це зумовлено низкою об'єктивних чинників: початком шкільного навчання з шести років; значним обсягом інформації, яку одержує дитина з різних джерел; бажанням педагогів надати навчальному процесові більшої інтенсивності; прагненням батьків якомога раніше навчити дитину мислити.
Відповідно до Положень Базового компонента та Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» ми маємо сформувати в наших вихованців уміння міркувати, орієнтуватися в усьому, що їх оточує, належно оцінювати життєві ситуації, приймати самостійні рішення, аргументувати свої міркування, помічати і розкривати причинно-наслідкові зв'язки в довкіллі. Усі названі вміння є складовими здібностей логіко-математичного розвитку дошкільнят. Відтак, набагато важливіше не просто дати дітям певні знання, сформувати відповідні навички, а й прищепити їм основи особистості. Тому головний напрямок роботи студії «Чомусики» — це розвиток логічного мислення дітей під час ознайомлення з навколишнім світом у всіх його взаємозв'язках і залежностях.
У сучасному світі дуже важливо вміти не тільки засвоювати певні знання, а й оперувати ними, застосовувати їх у розв'язанні як життєвих, так і професійних проблем, мислити творчо, неординарно, креативно. І основи цієї здатності слід закладати з дошкільного віку. Серед її головних принципів — навчання дітей розв'язувати суперечності, застосовувати системний підхід, тобто бачити навколишній світ у взаємозв'язку всіх його компонентів, знаходити резерви для творчого виконання завдання. Сучасні програми розвитку, виховання та навчання в дитячому садку приділяють значну увагу логічній підготовці дошкільнят. Ідеться, зокрема, про розвиток їхнього логічного мислення, адже, щоб дитина не вивчала, вона використовує у своїй пізнавальній діяльності мислительні прийоми. Саме вміння мислити допоможе їй засвоїти будь-який предмет, який вивчатиметься у школі.
Ось тому актуальними і важливими залишаються заняття з логіки, які доповнюють навчально-виховний процес в нашому дошкільному закладі.
Навчаючи дітей розв'язувати логічні завдання, велика увага приділяється дотриманню таких принципових правил: подавати логічні вправи не як готовий предмет, а як самостійну діяльність дитини; допомагати усвідомлювати, що шлях до розв’язання логічних завдань пролягає через певні мислительні операції, формувати передовсім розуміння, а не механічні-навички.
На заняттях з логіко-інтелектуального розвитку систематично формується в дітей уявлення про предметне середовище через відкриття світу в його цілісності. Вони зацікавлено ставляться до того, що навколо них, віднаходять серед предметів знайомі чи незнайомі, виділяють однакове, схоже, різне.
І тому, для отримання результатів позитивного логічного мислення слід дотримуватися певних рекомендацій, які б дали змогу згуртувати малят до самостійних та правильних рішень:
-
надавати дитині максимум свободи; заохочувати творчу ініціативу;
- прагнути, щоб заняття викликали позитивні емоції;
- не забувати похвалити дитину;
- не загострювати увагу на невдачах;
- під час проведення розвивальної гри не змушувати малюка виконувати дії, якщо він не впорається із завданням відразу, відкласти його, але обов'язково повернутися до нього трохи згодом;
- з появою перших ознак утоми або втрати інтересу до заняття припинити його;
- отриманий результат порівнювати лише з попереднім результатом;
- перед проведенням розвивальної гри насамперед самому "програти" всі дії і, якщо це можливо, передбачити додаткові варіанти;
- в роботі з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку використовувати казкові сюжети, для старших дошкільнят — елементи змагань;
- спонукати дитину розмірковувати, пояснювати свої дії, якщо вона відчуває труднощі, знаходити разом з нею спосіб виконання завдання.
Актуалізація питання логіко-інтелектуального розвитку дитини, згідно з новою Базовою програмою розвитку дошкільників «Я у світі", вимагає постійного удосконалення та оновлення, оскільки сучасні підходи висувають підвищені вимоги до вміння дитини свідомо ставитися до життя.
І тому, оновлена Адаптована програма, яка включає в себе різнобічну тематику занять із взаємозв’язком різних сфер життєдіяльності поділяється на змістовні блоки, а саме:
-
розвиток уваги;
-
розвиток мислення;
-
розвиток пам’яті;
-
світ навколо тебе.
Заняття будуються у формі прямої навчальної діяльності й структурно виглядають так:
- освітнє завдання;
- навчальні дії;
-
самоконтроль та самооцінка.
Особливого значення надаємо визначенню освітнього завдання, яке зорієнтовує дитину на пошук і самостійне відкриття нового способу дій. Саме тому на заняттях з логіки пропонуємо вихованцям систему ігрових вправ та завдань, які спонукають віднаходити нове.
Мета роботи – навчити дітей розв’язувати проблемні ситуації, які вимагають певних логічних рішень; формувати в дошкільнят активного пізнавального ставлення до навколишньої дійсності, вміння орієнтуватись у розмаїтті предметів і явищ; розвивати здатність дитини довільно регулювати власну пізнавальну діяльність; узагальнювати та систематизувати знання, які дають дитині можливість самостійно виводити нове з уже засвоєного; вчити дітей бути рішучими, відповідальними і самостійно приймати рішення доводячи свою думку.
Основні завдання:
Вчити знаходити різні можливі варіанти розв’язання інтелектуального завдання, аргументувати свою відповідь, розвивати пояснювальне мовлення.
Вчити дітей виявляти невідповідність явищ, виділяти нелогічні ситуації, помічати порушення у логіці подій.
Навчати помічати помилкові судження під час розповіді дорослого, товариша. Вправляти у вмінні заперечувати невірні твердження.
Розвивати і підтримувати допитливість, життєву компетентність дітей, уміння висловлювати та відстоювати власну точку зору.
Розвивати логічне доказове мислення, увагу, пам’ять.
Виховувати в дітях посидючість, уважність.
Повний текст програми ви зможете замовити у автора.
Контактна інформація: e-mail: crd2003@yandex.ua
07101, м. Славутич, Київська область, Вільнюський квартал, б. 1, дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) «Центр розвитку дитини» комбінованого типу.
Write a comment